Vyřizování stížností
Vyřizování stížností
Dotčené osoby mají právo obracet se na správní orgány se stížnostmi proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti postupu správního orgánu, ovšem pouze v případě, že správní řád neposkytuje jiný prostředek ochrany, jako např. odvolání (§ 175 odst. 1 správního řádu). Tyto stížnosti vyřizují příslušná regionální pracoviště Agentury, Podání stížnosti nesmí být stěžovateli na újmu, tím však není dotčena odpovědnost stěžovatele za spáchání trestného činu nebo správního deliktu.
Z důvodu rychlosti se stížnost podává napřímo u jednotlivých regionálních pracovišť Agentury. Lze ji podat písemně nebo ústně. Je-li stížnost podána ústně a nelze ji ihned vyřídit, sepíše o ní Agentura písemný záznam a kopii záznamu obdrží stěžovatel.
Agentura je povinna prošetřit skutečnosti ve stížnosti uvedené. Stížnost musí být vyřízena do 60 dnů ode dne jejího doručení Agentuře a v této lhůtě musí být stěžovatel o vyřízení své stížnosti vyrozuměn. O stížnosti se nevede správní řízení a nevydává správní rozhodnutí. Tato lhůta může být překročena pouze výjimečně, nelze-li v jejím průběhu zajistit podklady potřebné pro vyřízení stížnosti.
V případě věcné nebo místní nepříslušnosti Agentury je stížnost postoupena bez zbytečného odkladu věcně a místně příslušnému správnímu orgánu. O postoupení stížnosti je stěžovatel vyrozuměn.
Pokud Agentura shledá stížnost zcela nebo částečně důvodnou, je povinna bezodkladně učinit nezbytná opatření k nápravě.
Pokud se stěžovatel domnívá, že stížnost, kterou podal u Agentury, nebyla řádně vyřízena, může požádat nadřízený správní orgán, tedy Ministerstvo životního prostředí, aby přešetřil způsob vyřízení stížnosti. Žádost o prošetření vyřízení stížnosti podává stěžovatel přímo u územně příslušného odboru výkonu státní správy MŽP.
Na stížnosti jiného charakteru se nevztahují ustanovení správního řádu. Tyto stížnosti pak vyřizuje odbor interního auditu.